Kolejną krytyczną cechą wózka widłowego jest jego niestabilność. Wózek widłowy i ładunek należy traktować jako jednostkę o stale zmieniającym się środku ciężkości przy każdym ruchu ładunku. Wózek widłowy nie może nigdy negocjować skręcania z prędkością z podniesionym ładunkiem, gdzie siły odśrodkowe i grawitacyjne mogą łączyć się w katastrofalny wypadek przewrócenia się wózka. Wózek widłowy jest zaprojektowany z ograniczeniem obciążenia wideł, które zmniejsza się przy podnoszeniu wideł i podcinaniu ładunku (tzn. gdy ładunek nie przylega do wideł „L”). Na wózku widłowym znajduje się zazwyczaj płyta ładunkowa do podawania wartości odniesienia obciążenia. Podnośnik widłowy nie może być używany jako podnośnik osobowy bez zamontowania specjalnego sprzętu zabezpieczającego, takiego jak „podnośnik wiśniowy” lub „klatka”.

GM Wózki widłowe – jaki wózek widłowy wybrać?

Windy widłowe są kluczowym elementem magazynów i centrów dystrybucyjnych. Konieczne jest, aby konstrukcje te były zaprojektowane tak, aby zapewnić ich sprawny i bezpieczny ruch. W przypadku regałów typu Drive-In/Drive-Thru, wózek widłowy musi przemieszczać się w głębokim polu magazynowym, w którym znajduje się wiele pozycji palet w celu ich umieszczenia lub pobrania. Często wózki widłowe są prowadzone do przęsła przez szyny prowadzące na podłodze, a paleta jest układana na ramionach lub szynach wysięgnikowych. Manewry te wymagają dobrze wyszkolonych operatorów. Ponieważ każda paleta wymaga wejścia ciężarówki do struktury magazynu, uszkodzenia są bardziej powszechne niż w przypadku innych rodzajów magazynów. Przy projektowaniu systemu wyjezdnego należy dokładnie uwzględnić wymiary wózka widłowego, w tym szerokość całkowitą i szerokość masztu.

GM Wózki Widłowe

GM Wózki widłowe – Różne warianty wózków do różnych zastosowań

Sterowanie hydrauliką podnośnika widłowego odbywa się albo za pomocą dźwigni bezpośrednio sterujących zaworami hydraulicznymi, albo za pomocą siłowników sterowanych elektrycznie, przy użyciu mniejszych dźwigni „palcowych”. Ten ostatni daje projektantom wózków widłowych więcej swobody w ergonomicznym projektowaniu.
Wózki widłowe są dostępne w wielu wariantach i o różnych udźwigach. W typowych warunkach magazynowych większość wózków widłowych ma udźwig od 1 do 5 ton. Większe maszyny, o udźwigu do 50 ton, służą do podnoszenia cięższych ładunków, w tym załadowanych kontenerów wysyłkowych.

Oprócz sterowania podnoszeniem i opuszczaniem wideł (zwanych również łopatkami lub zębami), operator może przechylić maszt w celu skompensowania tendencji ładunku do pochylania łopatek w kierunku ziemi i ryzyka ześlizgnięcia się wideł. Nachylenie zapewnia również ograniczoną możliwość pracy na nierównym podłożu. Wykwalifikowani operatorzy wózków widłowych co roku pokonują przeszkody i stawiają czoła czasowym wyzwaniom w regionalnych przejażdżkach wózkami widłowymi.